SELAMAT DATANG KE BLOG CIKAI SY ! HOPE U ALL AKAN ENJOY DGAN ENTRY2 SY !

Mar 11, 2013

POLITIK MALAYSIA

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

haaa... terkejut ke ?
knpe ? nk kate tajuk entri neyh sensetif ? 
nk kutuk aku mcm mne yg jady kt yasin sulaiman ?
neyh kn Malaysia, hak bersuara itu hak kite semua...
korg bace dlu, pastu korg ckap la ape yg korg nak...

pada mula nye, aku xheran pon pasal politik neyh....
dari dulu mmg aku malas nk amek tau sbnarnye..... 
dan kalau bole aku xnk g ngundi pon...
(nmpk x betape aku xnk amik tau pasal politik ?)

tpy hary neyh, aku nk tulis pasal politik kt Malaysia...
nk tau sbb ape aku tibe2 jdik minat kt politik ??
sume nye punce dri kes pencerobohan kt lahad datu...
start dari situ, aku mule ikut perkembangan kes neyh...
dan dari situ jgak la aku bole nmpk mcm2 perangai pemimpin2...

pade pndgan aku la kan.... 
time2 mcm neyh la pihak pembangkang tunjuk kn diri..
maksud aku tunjuk kn diri tu, tunjuk kn yg korg mampu utk mentadbir Malaysia..
tunjukkan yg korg mampu utk buad rakyat Malaysia neyh pcye korg adelah pemimpin yg cemerlang..
xperlu ssah2 nk g sabah angkat senjata berperang skali..
cukup la lau korg bgy bantuan keperluan kt mereka di sabah...
tunjukkan yg korg neyh btol2 nk bantu n prihatin kt rakyat sabah...

neyh x, msing2 nk crik salah kerajaan..
yg pling benci aku dgar, ade ke ptot kate polis yg meninggal tu berlakon..
pastu nk kate diorg tu anjing kerajaan ??
agak2 la nk berlakon smpai mkan nyawa...
ape, ngat nyawa tu bole dijual beli ke ?
mcm ikan kt pasar tu ? suke2 haty nk men tembak2...
mase buad cite cmtu, xpkir ke prasaan fmly diorg ?
bkan nk ckap ape laa... aku sendiri yg xde kne mnegena pon sedih dgar..
ape tah lagy fmly diorg sendiri.... pembuat cerita neyh lgsg xpnah pkir..
cume pkir nk salahkn pihak itu pihak ini...
supaya ape ? supaye dpat undi kt pru nanty ?

come on laaa... politik is politik.... skrg Sabah tgah ade masalah..
ape salahnye lau korg bersatu,... same2 bantu Sabah... 
after selesai sume neyh.. korg nk smbung gado, haa gado la...
lpas tu rakyat bole pkir sape pemimpin yg layak pimpin Malaysia neyh..
rakyat pon, kne la tgok pemimpin yg btol2 mampu utk tadbir negare neyh..
sbb sume neyh membabitkan nyawa n negara kot...

lagy satu yg aku pelik.... ape yg rakyat xpuas haty sgt dgan kerajaan skrg ?
ape yg kerajaan xbgy ? xckop ke ? smpai nk tkar pemimpin sume ?
aku tgok kerajaan tlong sume rakyat, contoh mcm brim tu....
amek jela, neyh x.. sbb pilih pembangkang, xnk amek..
tu sume mmg duet kite kan ? jdy nape xnk amik ?
skurg kurg nye bole ringan kan sikit beban kite, bole beli brg harian...

ape lagy ? umah ? pm da tubuhkn PR1MA kan ?
ntuk sume rakyat yg kurg berkemampuan bole la beli umah mampu milik neyh...
lagy ? sekolah anak2 ? tu yg bantuan 100 tu ape ?
bole gune buad byar yuran kan ? bole gune buad beli baju anak2...
ape lagy ? 

negare neyh aman kan atas pimpinan kerajaan....
npe nk tukar pemimpin ? rase pembangkang mampu utk tadbir negare neyh lagy baek ke ?
xtau kan ? sbb selame neyh mmg kerajaan xpnah berubah pemimpin nya...
dan ini membuktikan kerajaan skrg mampu utk mentadbir negare dgan lancar..
sbb xde pape mslah kan... jadi knpe tetap berdegil nk tukar kerajaan ?

if betol2 pihak pembangkang mampu utk tadbir negare neyh...
xperlu tgok jauh, tgok kes skrg neyh, kes lahad datu..
ape yg diorg buad ? tabur fitnah kpde PDRM dan ATM...
nanty bile diorg da pgg kerajaan, ape akan jady kt PDRM n ATM ?
aku bukan nk kutuk... tpy sendiri pkir la....

ape ape pon, same same la kite sedekahkan AL-FATIHAH buad perwira2 yg gugur..
selame nye doa aku iringkan utk mereka yg masih lagy berjuang mempertahankn negara.
semoge segalanye cepat berlalu.... 




No comments:

Post a Comment